onsdag 28 april 2010

Middag

För nån helg sen hade jag middagsgäster och huvudrätten som jag bjöd på hade jag sett i halv åtta hos mig. Jag gjorde lite ändringar bl.a. hade de lamm i originalreceptet men jag tog nöt istället. Sen skulle det vara tryffelolja i såsen men nån sådan hade jag inte hemma så det blev det inget av, och inte blev det heller nån garnering med kavring. Men jag har med detta i receptet ifall ni vill använda det.
Jag tyckte´att det var gott och det gjorde även gästerna. Fast man vet ju aldrig om de sa det bara för att vara snäll då jag kämpat i köket. :)

Här kommer iallafall receptet ifall någon vill pröva på.

Nötkött med palsternackspure´, rotsakspytt och kantarellsås.

4 port:
4 bitar eller skivor bra kött t.ex. nöt
smör att steka i
salt & peppar

Palsternacksuré
1 st stor palsternacka
50 g smör
1/2 dl grädde
salt

Rotfruktspytt
3 st potatis
3 st stora morötter
1 st palsternacka
1 st röd lök


Sås
ca 300 g kantareller
0.5 st gul lök
100 g smör
2 dl vatten
0.5 dl kalvfond
1 msk balsamvinäger
3 dl grädde
1 msk tryffelolja
redning (mjöl + vatten)

Garnering
1 skiva smulad torrostad kavring

Salta och peppra oxfilén. Stek i rikligt med smör ett par minuter på båda sidor. Låt vila en stund och stek sedan färdigt i ugnen på 225 C, ca 10 minuter.

Smula sönder kavringen och torrosta i stekpanna. Rör hela tiden och se till så det inte bränns. Lägg åt sidan till serveringen.

Skala grönsakerna; morötter, lök, palsternacka och potatis, och skär i små tärningar. Lägg på en plåt och häll på olja innan plåten läggs in i ugnen.

Skala palsternackan till pure´n och låt koka i femton minuter. Låt rinna av och mixa sedan med stavmixer tillsammans med smör och grädde. Smaka av med salt.

Kantarellsås
Smält smöret i en kastrull. Lägg i kantarellerna och hackad gul lök. Häll på 2 dl vatten. Koka upp. Tillsätt 1/2 dl kalvfond och 1 msk balsamvinäger. Häll grädden i såsen. Koka upp och smaksätt med salt & peppar. Tillsätt tryffeloljan och red av såsen med mjöl + vatten till önskad konsistens.

Klicka ut lite palsternackspuré på tallrikarna och strö över kavringen. Lägg på köttet, pytten och såsen. Servera genast.




Till efterrätt serverade jag chokladfondanter i mina nya skålar som jag fick när jag fyllde år. Jag hade varit lite för generös med smet så gräddningen tog mycket längre än vad som angavs i receptet. Men lika gott var det iallafall.

4 (ganska stora) portioner:

150 gram mörk choklad
150 gram smör rumstempererat
1 dl socker
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen på låg effekt i mikrovågsugn ca 2-3 minuter eller i vattenbad. Vispa smör och socker vitt och fluffigt med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och slutligen mjöl.¨
Smörj fyra ugnsfasta portionsformar som rymmer 1,5-2 dl.
Grädda fondanterna i ugn, 200 grader ca 8 minuter, de ska fortfarande vara lite rinniga i mitten. Vänd försiktigt upp o ner på formarna över varsin tallrik.


Mycket god avslutning på kvällen

M

5 kommentarer:

Livet på Vestergård sa...

Vilken middag! Jag är riktigt säker på att gästerna var ärliga när de sa att det var gott.
Jag brukar också se på halv åtta hos mig, man får en hel del tips på recept.Tyvärr lämnar ofta recepten oprövde hos mig.
Ha en skön kväll!

Monica sa...

Nämen här var det festligt värre och ingen tvekan om att de gästerna njöt!
Kram!

StrandviksVillan sa...

Om man ändå blev serverad en sån middag :)
Fondant har jag tänkt att jag borde pröva på, ser smarrigt ut.

Ha det bra i gråvädret

Unknown sa...

Jag kan nog intyga att vi var riktigt ärliga. Allting var väldigt gott. Efterrätten får ett extra stort plus!!

Lyckoslanten sa...

Den bjudningen hade man inte tackat nej till! ;o)