söndag 28 februari 2010

Sista helgen i februari.

På fredagskvällen var det dags för årets
månskenslopp. I år var starten kl 20.00 på
Högåsen i Övermark.
Vi startade lite före sju från Horonkylä.
Lämnade bilarna där. Föret var lite trögt men
härligt att skida i mörkret. Vi mötte de som
satte ut facklorna så när vi närmade oss Högåsen
fick vi skida i facklornas ljus. Det var mulet
och månen lyste med sin frånvaro.

Veckorna här före har det ju varit kallt så
mitt huvud tänkte inte klart när jag klädde
mig inför loppet. Hade ALLDELES för mycket
kläder på mig, när vi kom till Högåsen var jag
varm och våt. Hoho.... Fick ta bort lite kläder
med den påföljden att jag hann börja frysa lite
före starten. Framme i Horonkylä såg jag ut som
en "dränkt katt". Kan inte förstå att man är så
rädd att börja frysa,tar fler lager med kläder på.
Inte en tanke på att det kan bli varmt...
Men jag var inte ensam om
att ha för mycket kläder på. Om det är nån tröst..
Det är ca 6 km att skida mellan Högåsen och
Horonkylä. skidspåren var riktigt bra hela vägen.



Det är saftpaus på halva vägen.




På lördagskvällen hade vi släkten bjuden på
kalas, igen blir jag ett år äldre.
Fick många fina presenter som säkert kommer
i något blogg inlägg senare.
Jag lagade
Förrätt- Räkmackor med oststuvning.
Huvudrätt- Fäskfile´med pepparsås
sallad, ris och potatis
Efterrätt- Päron kokta i glögg med
glass.


För att vi alla skall ha rum att sitta dukade
jag två bord.
De yngre satt här

och vi äldre här


I dag ville sonen baka muffins som han
lärde sig på kokkursen. Han fick assistans av
storasyster. Allt gick bra och de blev inte osams
heller. Muffinsarna var riktigt goda


Nästa vecka har de sportlov. Vi har inga
planer för det blir väl mest i jobbets tecken.

Trevlig Vecka!!
M-G

3 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Ännu en gång grattis till dig och vilken fin fest det där måste ha varit med tanke på dukningen! ;o) Dessutom såg månskensloppet nästan mysigt ut så här på håll! Bra att du kunde genomföra det utan skoskav! ♥

Livet på Vestergård sa...

Grattis i efterskott!
Vilken middag du bjöd på. Kände igen en skål där som också finns i detta hus :)
Det låter mysigt med månskensloppet.Säkert stämningsfullt med facklorna vid spåret. Ha en bra vecka!

Jessica sa...

Vilka bra bilder du fick från loppet!! Det var verkligen jättemysigt i år trots månens frånvaro!! Å tur ni hade med lotteriet som fick den där chokladen som jag hoppades på ;))))

Grattis igen!