måndag 7 september 2009

Kräftskiva

I fredags hade vi vår årliga kräftskiva i
Töjby. På eftermiddagen började alla droppa in
från olika håll.
Dörren hade nåt fel med kolven så den ville inte
hållas stängd i den hårda blåsten, så min skickliga
pappa försökte lösa det problemet...

Alla var inte nöjd med lösningen av problemet, hm.hm.....
Så det togs snabbt bort igen, men jag hann få
en bild av det i alla fall.

Blåsigt värre var det i alla fall, "vitt toppar"
in i viken och hög vatten nivå var det.


Men fiskas skall det förstås... för det hör till
traditionen.
Brorsan, Leif och Jesper gav sig iväg för att
prova fiskelyckan. Brorsan skötte om att ro och
de två andra kastade. Och nöjd får de vara för de
hade två stora gäddor, som ingen var intresserad av
att rensa. Det blev förstås mamma som fick ta kniven
och sköta om rensningen.
Grabbarna gick i bastun och ut och simma.
Sedan var det klart för kräftskivan!!!!

Oj, mums vad det var gott. Åt massor med kräftor,kex,
ostar och allt annat gott som hör till. Alla är inte
så förtjusta i kräftor,så även grillad korv blev det.
Några flerstämmiga snapsvisor blev det också.

På småtimmarna blev det Mölkky tävling i förrådet.
Jag kan inte skryta med att jag var i nåt vinnarlag
den här gången, men jag är helt nöjd med mina medspelare.
Revansch nästa år!
Efter en trevlig kväll sov vi alla så sött.

Lördag slappade vi mest, men mat skulle vi ha
förstås.UGNSGÄDDA blev det. Min "medbloggare" hade med svampar
(tur att det inte var vit flugsvamp utan champinjoner) som
Annelie och Tomas skötte om att fylla före grillningen.

För själv var "medbloggaren" till skogs och plocka
hallon. Hon är ett riktigt skogstroll som tycker om
att plocka bär och svamp.
På eftermiddagen förflyttade vi oss till Tjärlax.
Sov sista natten för detta år där( tror jag i alla fall).
Städade bort lite inför vintern. Båten tog vi
inte hem ännu. Lite vemodigt är det när hösten och
vintern närmar sig.
M-G.

Inga kommentarer: