onsdag 18 februari 2009

Brrr.... Kallt!!!

Ja,nu har vi det verkligen kallt. I kväll visar mätaren på - 17 grader.
Och det blåser ganska hårt i kväll också.

Denna kväll blev inte alls som jag tänkt!
Gubben var på hockey match till Vasa. Det gick väl nog för sig, meen..
en stund efter han hade åkt skrällde alarmet!!! Nej och åt
er nej. Klädde
på mig å traskade iväg till pannrummet, pannan stod. Tryckte på "röda ögat"
som jag blivit lärt. Pannan gick igång meen stannade igen. Tog upp pannan
och putsade munstycken, som jag också blivit lärt.
Startade igen, och
tänkte att de fixade jag ju bra.PYTTSAN!! Pannsk
rället stannade igen.
Ingen annan utväg än att ringa efter hjälp av min snälla kusin. H
an kom
och försökte putsa och skruva, men inte.
Talade med gubben och han förklarade hur vi skulle få igång lilla pannan.
Men den räcker inte till att hålla värmen då det är så här kallt.
Nästa steg var att ringa efter elmontören. Han kom
och skruvade och
funderade. I sin tur ringde han en annan som sa hur vi skulle gö
ra för
att få den att gå provisoriskt till i morron. Yes!!!

Så min onsdags kväll blev mest att stå i växthuspannrummet!
Skulle ha behövt vara inne och förhört barnen deras läxor och prov.

I går morse när det var - 21 grader var jag ut och fotade fina vyer.


Inne i växthusen är jobbet med plantorna i full gång. Plantorna växer så det
knakar. Vi lindar dem, tjyvar och sätter klasstöd. Vitt plast dras ut i gångarna.
Så här såg det ut i fredags.

Och i fredags kom vår andra torv eldningspanna. Så nu skall de koppalas
så vi kan köra i gång och använda dem.De är vad som har hänt här hos mig på sistone.
Natti,natti!!!
M-G

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter verkligen som en trevli kväld :)